ទស្សនទានខ្មែរបុរាណទាក់ទងភាពជាអ្នកដឹកនាំ
អ្នកដឹកនាំ(Leader)ឬខ្មែរនិយមហៅថា មេដឹកនាំ
ជាច្រើនអនុវត្តន៍តាមគោលការណ៍ទស្សនៈសំខាន់ៗដូចជា៖
១.
មាតាធិបតេយ្យ
២.
ព្រហ្មវិហារធម៌ទាំង៤
៣.
ទសពិធរាជធម៌ទាំង១០
គណបក្សប្រជាធិបតេយ្យមូលដ្ឋាន
លើកទឹកចិត្ត និងពង្រឹងសមត្ថភាពអ្នកដឹកនាំមូលដ្ឋានឱ្យដើរតាមគោលការណ៍ ទាំង៣នេះ។
១.
មាតាធិបតេយ្យ
មាតា
ឬម្តាយ មាតាធិបតេយ្យមានន័យថា យកម្តាយជាធំ ជាព្រលឹងជាតិខ្មែរដ៏សំខាន់។
ជាតិខ្មែររឹងមាំ ទាល់តែ មានម្តាយល្អ មេដឹកនាំល្អ ដែលអ្នកដឹកនាំប្រៀបដូចជាម្តាយល្អ
ដែលចិញ្ចឹមថែទាំបណ្តុះទំនុកបំរុងកូនគ្រប់រូប ជាពិសេសតាមព្រហ្មវិហារធម៌ទាំង៤។
២.
ព្រហ្មវិហារធម៌ទាំង៤
- មេត្តា
(Loving, Kindness, Benovelence)៖ មានសេចក្តីស្រឡាញ់រាប់អានទៅរកទាំងអស់គ្នា។
- ករុណា
(Compassion)៖
មានសេចក្តីអាណិតអាសូរ និងជួយសង្គ្រោះមនុស្សទាំងអស់គ្នា។
- មុទិតា
(Emthathetic Joy)៖
មានសេចក្តីអំណរនិងគេបានសុខចម្រើន។
- ឧបេក្ខា
(Equanimity)៖
មានសេចក្តីស្មោះស្ម័គ្រទៅរកមនុស្សគ្រប់គ្នា។
៣.
ទសពិធរាជធម៌(Dasavidha-rajadhamma)៖ធម៌ទាំង១០ ឬកាតព្វកិច្ចរបស់ព្រះរាជាក្នុងការដឹកនាំប្រទេសជាតិ
- ទាន
(Dana = Charity)៖
ការធ្វើអំណោយលះបង់ផលប្រយោជន៍ផ្ទាល់ខ្លួនដើម្បីផលប្រយោជន៍ អ្នកដទៃ។
- សីល
(Sila = Morality)៖
ការរក្សាសីល មានសីលធម៌ល្អ និងជាគំរូល្អដល់អ្នកដទៃ។
- បរិច្ចាគ
(Pariccage = Altriusm)៖ ការចំណាយទ្រព្យសម្បត្តិទំនុកបំរុងប្រទេស មានចិត្តទូលាយ ចំពោះអ្នកដទៃមិនអាត្មានិយម។
- អាជ្ជវៈ
(Ajjava = Honesty)៖ សេចក្តីត្រង់ បំពេញកិច្ចការប្រកបដោយភាពស្មោះត្រង់ និងភក្តីភាព
- មទ្ទវៈ
(Maddava = Gentleness)៖ សេចក្តីទន់ភ្លន់ មានសេចក្តីទន់ភ្លន់ ស្លូត សុភាពរាបសារមិន
ក្រអឺតក្រទម។
- តបៈ
(Tapa = Self-Controlling)៖ ការកាន់ឧបោសថ បំពេញកិច្ចការដោយគ្រប់គ្រងអារម្មណ៍ខ្លួន ឯងបានល្អ។
- អកោធៈ
ឬអរក្តោធនៈ(Akkodha = Non-Anger)៖មិនក្តៅក្រហាយនឹងអ្នកដទៃ មិនខឹងមិនច្រឡោត
រក្សាភាពភស្ងាត់ស្ញៀមបានល្អក្នុងពេលស្ថានភាពច្របូកច្របល់។
- អរិហឹសា
(Avihmsa = Non-Violence)៖ មិនបៀតបៀន និងសងសឹកធ្វើបាបអ្នកដទៃ។
- ខន្តី
(Khanti = Forbearance)៖ អត់ធន់ មានភាពអត់ធ្មត់ខ្ពស់។
- អវិរោធនៈ
(Avirodhana = Uprightness)៖ មិនបំពានលើច្បាប់ មានភាពទៀងត្រង់ គោរពមតិសាធារណៈ
និងលើកស្ទួយសុខដុមរមនា។
យើង
យល់ឃើញថាព្រហ្មវិហារធម៌ទាំង៤ និងទសពិធរាជធម៌នេះហើយ
ដែលនាំឱ្យព្រះមហាក្សត្រខ្មែរសម័យអង្គរ ជាពិសេសព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧
មានភាពជោគជ័យក្នុងការដឹកនាំប្រទេស។
យើងនឹងធ្វើការជំរុញគោលការណ៍ខ្មែរបុរាណទាក់ទងទៅនឹងភាពជាមេដឹកនាំឲ្យបានទូលំទូលាយ
ក្នុងបរិបទ សង្គមប្រជាធិបតេយ្យ ដោយចាប់ផ្តើមពីការអនុវត្តផ្ទៃក្នុងបក្ស
និងឈានទៅដល់ការអនុវត្តទូទាំងប្រទេស ចាប់ផ្តើមតាំងពីភូមិទៅ។
Post a Comment